Demokratická kultura
- Úmluva o právech dítěte považuje za jeden z hlavních cílů výchovy přípravu dítěte na jeho odpovědný život ve svobodné demokratické společnosti. Rámcové vzdělávací programy vzdělávání vymezují jako jeden ze svých cílů vedení žáků k tomu, „aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti.“
Odpovědnost
- Odpovědnost jedince je chápána jako významná součást jeho kompetence k řešení problémů a kompetence občanské. Klíčové je, aby se škola sama stala modelem demokratické společnosti a umožňovala žákům zapojovat se do školního dění a spolurozhodovat o záležitostech, které se jich týkají.
Demokracie
- Demokratické zřízení je založeno na principu podřízení menšiny většině, uznání rovnosti, svobod (svoboda projevu, vyznání, spolčování) a politických práv občanů, suverenity lidu, kdy moc vychází z vůle lidu a tato vůle se realizuje všeobecnými volbami, jak pro muže, tak pro ženy.
Jak naučit žáky demokratickému rozhodování?
- Členové ŽP musí velmi často společně rozhodovat. Základem pro kvalitní spolurozhodování je skupinové rozhodování s demokratickými prvky
- Jak připravit žáky na správný způsob rozhodování? Pokud žáci nejednají o ničem závažném a panuje převážně shoda, je možno použít dohodu. I ústní dohoda má pevné místo při společném rozhodování a je dobré ji používat
Jak naučit žáky demokratickému rozhodování?
- Pokud u žáků neplatí všeobecná shoda a stále se nejedná o závažný problém, je možno použít klasické hlasování. Hlasování by měla předcházet diskuze, podobně jako tomu je i u ústní dohody.
Jak naučit žáky demokratickému rozhodování?
- Při všech variantách je zpočátku důležitá osoba koordinátora ŠP. Kromě vedení a usměrňování by měl žákům připomínat, že hlasování není jediný způsob rozhodování, a ani nemusí být vždy nejlepší
- Měl by pomoci oddělovat jednotlivé fáze:
- fáze sběru nápadů
- fázi diskuze
- fázi samotného rozhodování
- Měl by pomoci žákům postupně si osvojovat jednotlivé rozhodovací procesy, a tím dopomoci k tomu, že významně vzroste efektivita práce ŠP
Výchova k odpovědnosti a hodnotám
- Výchova k odpovědnosti předpokládá především možnost volby. Nejmocnějšími prostředky výchovy se na tomto místě stávají vzory chování. Zejména vlastní zkušenosti a prožitky. Stejně důležitá je také vnitřní motivace každého jedince a její tři podmínky tzv. tři S - smysluplnost, spolupráce a svobodná volba. Abychom vůbec mohli od někoho žádat odpovědnost, musíme zajistit, aby dotyčný měl možnost vybrat si a učinit nějaké rozhodnutí, nikoliv na základě příkazů, které vychovávají k pouhé poslušnosti, ale na základě práva svobodně se vyjádřit.
Mravní výchova
- Morální jednání, které vychází z předpokladu, že člověk může svobodně jednat, pokud má na výběr z více možností a své jednání kontroluje. Základním předpokladem morálního chování je přesvědčení, že jedinec dovede odlišit dobré od zlého a že se jeho pohled na ně postupně vyvíjí a vyzrává. Morálku tedy můžeme chápat jako soustavu pravidel, hodnot a mravních citů lidského jednání.
Výchova charakteru
- Vztahuje se k utváření mravních a charakterových vlastností osobnosti, k formování postojů, hodnot, světového názoru a projevů chování. Jednat zodpovědně znamená něco dělat, protože vím, že je to potřebné udělat a je to v souladu s tím, co se obecně uznává jako lidem prospěšné či správné. Výchova charakteru by se měla opírat o pět hlavních složek, mezi které patří kooperativní učení, využití dětské literatury k rozvoji empatie a porozumění druhým, poskytnutí příkladů prosociálního chování, zapojení žáků do aktivit zaměřených na pomoc mladším spolužákům a vrstevníkům a posílení morálního úsudku a sebekontroly žáků.
Kritické myšlení
- Výchova demokratického občana se mimo jiné zaměřuje také na rozvoj jeho kritického myšlení. Kritické myšlení lze definovat jako nezávislé myšlení, které informace chápe jako východisko a hledá rozumné argumenty, začíná otázkami a problémy. Kritické myšlení napomáhá ke zlepšení vyjadřovacích schopností, podporuje čtenářství, pomáhá udělat si na věc vlastní názor a umět správně argumentovat.
Komunikace
- Hlavním předpokladem sdělování i samotného procesu dorozumívání je naše řeč – verbální stránka komunikace, řeč těla – neverbální mimoslovní komunikace a komunikace činem. Významnou součástí lidské komunikace je také poslouchání či naslouchání, dovednost, kterou se musíme naučit.
Školní parlament
- Školní parlament (také žákovský parlament, zkráceně ŽP) je ustanoven ze zástupců jednotlivých tříd ZŠ (3. až 9.), který se pravidelně schází a který koordinuje dospělá osoba z řad pedagogů. Jeho hlavní náplní je komunikovat s vedením školy a s pedagogickými pracovníky, a zároveň předkládá připomínky a náměty ze tříd, informuje žáky o dění ve škole.
Školní parlament
- Realizuje projekty, které napomáhají ke změně klimatu školy. Právě žáci jsou často těmi, kteří přicházejí se zajímavými nápady a podněty pro zlepšení chodu školy. A proto je parlament demokratickým spojením mezi pedagogy, žáky a vedením školy.
Osoba koordinátora
- Osoba koordinátora vede žáky k uvědomění si nutnosti spolupráce, týmového rozhodování, rozdělení povinností, odpovědnosti za svá rozhodnutí a demokratické výchově. Koordinátor funguje jako prostředník mezi vedením školy, ostatními kolegy a žáky
- Koordinátor musí bojovat na začátku proti předsudkům ze strany vedení školy, neochotou kolegů v pedagogickém sboru a malou motivací u žáků. Jako každá novinka je ŽP přijímán s počáteční nervozitou či nevolí. Je dobrý psycholog, který vymezuje hranice mezi dospělými, dospívajícími nebo dětmi
Osoba koordinátora
- Koordinátor je schopen vytipovat vhodné kandidáty do ŽP. Nemělo by se jednat o žáky s nejlepším prospěchem. Pro tuto funkci se mnohem více hodí zjistit, kdo je ve třídě „neformálním vůdcem“ či „šedou eminencí“. Tato osoba má nejčastěji větší zastání u třídy než premianti
- Osoba koordinátora vede žáky k uvědomění si nutnosti spolupráce, týmového rozhodování, rozdělení povinností, odpovědnosti za svá rozhodnutí a demokratické výchově. Koordinátor funguje jako prostředník mezi vedením školy, ostatními kolegy a žáky
Osoba koordinátora
- Koordinátor nikdy není spokojen se stavem ve škole, kdy vše „funguje“. Stále je potřeba hledat témata, která může ŽP řešit. Nikdy nevystupuje jako rozhodující autorita, ale funguje v roli facilitátora, který ŽP moderuje a udržuje jeho pozornost na problémech a kompetencích, které ŽP má v popisu své činnosti
- Koordinátor se zajímá o politiku a vyzná se v činnostech jednotlivých složek vlády ČR i Evropského parlamentu
Základní otázky pro koordinátora
- Proč ŽP ve škole potřebujeme?
- Jaká jsou rizika jeho činnosti?
- Jak se vypořádat s averzí vedení školy, obavami kolegů a lhostejností žáků?
- Jaké jsou nejpalčivější problémy, které by měl ŽP řešit?
Volby
- Volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kterým žáci vybírají ze svých řad zástupce do školního parlamentu. Nejčastěji třídy nebo ročníky delegují své zástupce a předávají mu některé své pravomoci
- Volby ve školách se podobají svým systémem, organizací i průběhem volbám do Parlamentu ČR, přesto lze aplikovat několik volebních modelů (např. poměrné zastoupení podle tříd, ročníků, podle roku narození, pohlaví apod.). Hlas mohou mít také dospělé osoby – např. třídní učitel, koordinátor ŽP
Moderní hlasovací zařízení
- V dnešní moderní době je vhodné použít pro volby i pro obyčejné hlasování moderního hlasovacího zařízení, který žákům zatraktivňuje proces hlasování o důležitých bodech jednání
Organizace voleb – jednotlivé kroky
Vhodný volební model a termín voleb (volební model musí být co nejvíce přizpůsobený věku kandidátů a voličů)
Před samotnými volbami musí proběhnout informační kampaň. Informační kampaň je vhodné rozšířit na všechny pedagogy a rodiče žáků
Stanovit roli třídního učitele a koordinátora školního parlamentu, stanovit volební komisi a volební místnost
Samotné volby do školního parlamentu. Školní volby by měly být velmi podobné skutečným volbám – hlasovací lístky, urna, plenta, státní nebo školní symboly apod.
Práce volební komise, sčítání hlasů, prezentování výsledků voleb. Výsledky je nutné prezentovat v každé třídě, na veřejných nástěnkách, na webových stránkách školy a vyhlásit ve školním rozhlase
Stanovení termínu pro první schůzi nově zvolených zástupců
Kompetence, role, funkce školního parlamentu
- Před založením ŽP koordinátor stanoví, jakou roli bude toto školní sdružení zastávat, co bude v jeho kompetencích. S tím seznámí ŽP a s nimi tyto obecné body upraví dle aktuálních potřeb dané školy, např. ŽP bude sloužit jako nástroj třídního učitele pro práci s konkrétní třídou. ŽP by si měl vymezit svá práva, ale i povinnosti, za které je zodpovědný.
Praktický příklad:
- Mezi startovací projekty a krátkodobé cíle nejčastěji jako koordinátor navádím žáky k diskuzi o tom, jaké materiální vybavení je potřeba zlepšit, obnovit či nakoupit. Jedná se o poměrně snadný projekt, při kterém žáci komunikují s vedením školy nebo s jinými partnery a výsledek je hned vidět a znát. Škola bojovala s absencí wi-fi připojení v atriu školy, kde se každou přestávku setkávala spousta žáků, kteří tam svačili u školního bufetu, nebo se připravovali na další výuku, pokud měli volnou hodinu, obědovou pauzu apod. Na tento nedostatek upozornil spolusedící žák člena ŽP, a ten jeho nápad prezentoval na zasedání. Žáci tedy podali oficiální žádost na vedení školy formou úředního dopisu, který se tímto naučili psát. Pan ředitel pověřil IT technika a školní atrium bylo velmi rychle zasíťováno.
Kompetence, role, funkce školního parlamentu
- Nejčastější rolí ŽP je komunikace s vedením školy a pedagogickým sborem - zastupují tedy ostatní žáky a školu
- Dále reprezentují školu na veřejnosti, před rodiči, přáteli školy i širokou veřejností. Své výsledky vhodně prezentují. Napomáhají k vytvoření vazeb mezi třídními kolektivy a napříč všemi ročníky
- Pořádají a organizují různé akce, které zlepšují klima školy i jednotlivých tříd. Vychovávají své členy k občanské inciativě a aktivitě ve prospěch širšího okruhu žáků
Praktický příklad:
- Kolega tělocvikář přišel s návrhem, že diskutoval s dívkami, proč se po TEV nesprchují. Dívky mu oznámily, že by se po TEV rády sprchovaly, ale nechce se jim chodit domů nebo do výuky s mokrou hlavou. Proto přišly s nápadem zakoupit fény na vlasy, které jim právě ŽP pomohl zařídit a vyjednat u tatínka jednoho z žáků, který podnikal v oboru sportovního vybavení. Škola tak získala spolehlivého dodavatele sportovních potřeb, načiní a nářadí a podnikatel v rámci SRPŠ daroval škole 2 fény, které začaly používat dívky po hodinách tělesné výchovy. Všechny strany byly spokojené. Ředitelství školy, které ušetřilo a získalo nového dodavatele, učitel tělocviku i jeho studentky. ŽP měl hned na začátku září splněn další projekt.
Kompetence, role, funkce školního parlamentu
- Existence a fungování ŽP zlepšuje i povědomí o škole pro veřejnost (Dny otevřených dveří) i před formálními institucemi (Česká školní inspekce, zřizovatel). Vedení školy tak získává další cenný zdroj informací přímo z tříd a od žáků
- Další rolí ŽP je zlepšování atmosféry ve školních a třídních kolektivech. Pomáhají např. nováčkům (žákům 1. ročníků SŠ) k překlenutí a zvládnutí přechodu mezi různými stupni vzdělávacího systému
Kompetence, role, funkce školního parlamentu
- Další rolí ŽP je zlepšování atmosféry ve školních a třídních kolektivech. Pomáhají např. nováčkům (žákům 1. a 5. tříd) k překlenutí a zvládnutí přechodu mezi různými stupni vzdělávacího systému. Prezentují školu na veřejnosti i na jiných školách (v rámci sportovních či vědomostních soutěžích, olympiád apod.).
Praktický příklad:
- Velkým projektem ZŠ je akce „Vítání bažantů tzv. Bažantka“ = oficiální vítání nastupujících žáků 5. třídy na škole. Tento projekt se koná v horizontu konce října, kdy se skloubí se státním svátkem a podzimními prázdninami. Projekt připravuje vždy část ŽP, na škole jsou to žáci 8. třídy, kteří již mají zkušenosti z předchozích let, kdy tento projekt organizovali jejich předchůdci. Viděli tedy jejich provedení a organizaci, pravidelně tuto akci ŽP natáčí a umisťuje na školním webu, takže inspirací za 10 let fungování je spousta.
- Přesto každý ročník vždy vymyslí něco originálního a zajímavého. Při samotné organizaci si ŽP dělí i různé role – moderátoři (provádějí celou akcí), DJ (pouští hudbu, videa apod.), technici (zařizují technické vybavení, dataprojektor, ozvučení, úklid), odborná porota (hodnotí při soutěžích) atd.
Kompetence, role, funkce školního parlamentu
- ŽP také vhodně prezentuje svou činnost i výsledky jak uvnitř školy, tak i mimo ní. V dnešní době se často zapomíná a zanedbává právě vnitřní prezentace ŽP
- Žáci jsou velmi zběhlí v ovládání sociálních sítí, tvorbě webových stránek či přímo aplikací a jiných internetových médiích
- Nástěnky, časopis (věstník) a jiné tradiční formy bývají často prezentovány jako zastaralé a nefunkční. Ale existence pouze virtuální, neboli „vše jen na internetu“, není jedinou vhodnou formou. Právě nástěnky, časopisy, věstníky, papírové ankety, jejich fyzická přítomnost, ukotvuje činnost ŽP na škole a dá se výborně použít i pro propagaci školy (Dny otevřených dveří, Mikulášské nadílky, dobročinná či charitativní akce)
Praktický příklad:
- Poslední zvonění na škole organizuje studentský parlament ve spolupráci s příslušnými zástupci 9. tříd. Aby se „Poslední zvonění“ nezvrhlo v šikanu mladších ročníků a ničení školního majetku a vybavení tříd a učeben, byl stanoven jiný formát tohoto rozloučení
- Mladší ročníky se dvě hodiny učí a pak přijdou do tělocvičny, kde pro ně mají „deváťáci“ nachystaný zábavný program. Je to šance pro koordinátora poděkovat nejstarším členům žákovského parlamentu za jejich práci
Metody práce školního parlamentu
- Školní parlament předkládá podněty, otázky a návrhy žáků pedagogům a vedení školy. Zprostředkovává informace mezi třídami, snaží se o spolupráci mezi jednotlivými ročníky. Usiluje o naplňování cílů školy v oblasti osobnostní a sociální výchovy a ve výchově demokratického člověka. Pokud dojde k nějakému problému, snaží se najít optimální řešení.
Praktický příklad:
- Na jedné škole využili při práci ŽP Mezinárodního dne „Giving Tuesday“, což je den, kdy lidé darují věci jiným lidem – a takový den v menším měřítku zorganizovali na škole. Žáci ve spolupráci se ŽP přinesli do školy hračky, knihy, hry a věnovali je těm, kteří je potřebovali. S organizací a s předáváním těchto vybraných věcí jim pomohla organizace Člověk v tísni, která již má s podobnými akcemi zkušenosti a ví, komu vybrané věci darovat.
Metody práce školního parlamentu
- Všichni – jak žáci, tak učitelé – si musí ujasnit, proč je důležité, aby parlament vůbec vznikl a fungoval. Ve skupinové diskuzi si stanoví cíle, co by se dalo ve škole zlepšit
- Najdou priority, které je třeba řešit jako první. Naučí se plánovat a hodnotit. Musí se naučit argumentovat, protože se zajisté najdou oponenti, kteří nebudou se vznikem školního parlamentu souhlasit
- Efektivní pomůckou na začátku práce žákovského parlamentu je SWOT analýza
Metody práce školního parlamentu
SWOT Analýza
- K posílení silných stránek je třeba hledat stále nové metody – zvýšit samostatnost členů ŠP při jejich práci, zlepšit komunikaci sami mezi sebou, zlepšit komunikaci mezi členy ŠP a ostatními subjekty (žáky školy, učiteli, vedením), naučit se pracovat na prezentaci ŠP
- Mezi slabé stránky by mělo patřit odstranění slabin pro vznik nových příležitostí. Koordinátor by měl umět vysvětlit žákům, že se nejedná o práci pouze několika málo jedinců, ale že práce ŠP je opravdu prací všech. Měl by se snažit, aby odhodlání, které je z počátku obrovské, vydrželo až do konce. Pomocí metod odměňování, povzbuzování i vlastní iniciativy můžeme postupně slabé stránky minimalizovat, event. odstraňovat
- K odstranění hrozeb je třeba použít silné stránky, zejména ty, které se již v praxi osvědčily. Aby hrozby neohrozily naše slabé stránky, je třeba vyvíjet strategie, které nám umožní hrozby omezit
Praktický příklad:
- Nejlepší variantou je, když si žáci vyzkouší prakticky to, co znají pouze teoreticky. Ideální je, pokud členové vyjedou na prožitkový kurz a krizové situace si na vlastní kůži zažijí. Ve škole slyší, jak se rozdělává oheň – vidí návody a postupy, jak na to. Ale když si jednou vyzkouší, jak oheň rozdělat, budou si pamatovat postup lépe, než když slyší pouze teorii. A proto jsou prožitkové aktivity jednou z nejdůležitějších forem, jak žáky motivovat k jejich další práci. Pomocí her, které souvisí s osobnostní a sociální výchovou, se upevňuje demokratické a kritické myšlení.
Na výjezdním kurzu je možno využít tyto hry:
- místa si vymění
- nedokončené věty
- seznamování s pomocí balonku
- představování se ve dvojici
- JÁ pantomima
- nedokončené příběhy
- co máme společného
- hra na konflikt
- skupinové role
Náplň práce
- Při náplni je důležité stanovení cílů: krátkodobých, týdenních, měsíčních nebo celoročních. V průběhu celého školního roku je nutno rozdělení akcí po jednotlivých měsících.
Praktický příklad:
- Na naší škole se s velkým úspěchem setkávají tematické dny, zaměřené na jídla spojená s konkrétním ročním obdobím. Ať již je to období Velikonoc, Vánoc, období masopustu, letní jídla – v podobě lehkých zeleninových salátů, apod. K těmto příležitostem bývá vyzdobena i jídelna, a žáci jednotlivých tříd soutěží o nejoriginálnější nápad při výzdobě. Porota – složená z učitelů a členů ŽP – hodnotí a vybírá vítěze. Do této výzdoby se mohou zapojit žáci celé školy.
Náplň práce
- Projekty nemusí být pouze záležitostí ŠP, ale v České republice existují různé společnosti, které se snaží podporovat a rozvíjet činnost demokratické výchovy na školách
- Jednou z nejznámějších je organizace CEDU – Centrum pro demokratické učení. Tato organizace vypisuje různé projekty, do kterých se mohou přihlásit školy, kde funguje školní parlament
Praktický příklad:
- Po několikaletém působení ŽP na škole, uskutečňujeme výměnné stáže mezi jednotlivými školami. Zástupci daných školních parlamentů si vymění svá místa na partnerských školách a posuzují a zkouší si práci s jinými žáky, jinými učiteli a porovnávají, jak je která škola vybavena, jak pracuje a spolurozhoduje daný ŽP. Po skončení výměnných stáží se všichni scházíme na neutrální půdě a hodnotíme činnost ŽP na navštívených školách. Závěry, které zde vznikají, společně s doporučením zástupců partnerských škol, předáváme vedení školy a pokoušíme se alespoň některé z těchto návrhů realizovat v praxi.
Agenda a jednací řád parlamentu
Co je to agenda?
- Agenda představuje souhrn toho, co je třeba udělat, vyřídit, zařídit. Agenda je také program schůze, porady nebo konference, souhrn témat, o nichž se má jednat. Agendu – program připravuje obvykle předseda školního parlamentu často v součinnosti s koordinátorem. Aby schůze parlamentu měla jasná pravidla a systém, měli by si zvolení členové školního parlamentu na svém prvním zasedání stanovit jednací řád.
Agenda a jednací řád parlamentu
Co je to jednací řád?
- Jednací řád je soubor formálních pravidel, jimiž se řídí výbory, skupiny a jednotky. Důležité je, aby jednací řád vyhovoval principům spravedlnosti a rovnoprávného zastoupení členů. Jde o nástroj upevňující demokratické principy ve skupině. Struktura a délka jednacího řádu školního parlamentu musí být úměrná věku, tedy rozumovým schopnostem členů skupiny.
Agenda a jednací řád parlamentu
Obsah jednacího řádu
Jednací řád musí být krátký, přehledný a jeho znění musí být srozumitelné dané věkové skupině žáků. Jednací řád může obsahovat například:
Úvodní ustanovení. Jednací řád školního parlamentu, název parlamentu, název školy, výbory školního parlamentu apod.
Vymezení činnosti a kompetencí školního parlamentu
Způsob jednání členů školního parlamentu. Kdo svolává a kam, kdo řídí, kdy svolává a jak svolává. Program a příprava zasedání
Volba předsedy a místopředsedy školního parlamentu. Volba předsedy výboru
Hlasování
Organizačně technické záležitosti
Výstupy ze zasedání
Další a ostatní ustanovení. Například o spolupráci se školskou radou, se spolkem apod
Memorandum (smlouvy)
Co je memorandum a k čemu je dobré?
- Školní parlament v rámci posílení demokratických principů sepíše se spolupracující stranou memorandum nebo dohodu o spolupráci
- Memorandum bude sepsáno mezi školním parlamentem a např. vedením školy, školskou radou, spolkem, jiným školním parlamentem apod. Při tvorbě memoranda se opět posiluje právní vědomí členů parlamentu
Školní parlament a školská rada
Co je školská rada?
- Při základních, středních a vyšších odborných školách se zřizuje školská rada. Školská rada je orgán školy umožňující zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům a studentům, pedagogickým pracovníkům školy, zřizovateli a dalším osobám podílet se na správě školy. Třetinu členů školské rady jmenuje zřizovatel, třetinu volí zákonní zástupci nezletilých žáků a zletilí žáci a studenti a třetinu volí pedagogičtí pracovníci dané školy. Školská rada je právně upravena v § 167–168 školského zákona.
Školní parlament a školská rada
Parlament a školská rada
- Zástupci školního parlamentu mohou vyjednávat přímo s předsedou školské rady nebo mohou využít právě tu třetinu školské rady, která zastupuje žáky (u nezletilých žáků jejich zákonní zástupci). Pokud probíhá spolupráce mezi školním parlamentem a školskou radou, jedná se především o spolupráci v oblasti školního řádu, koncepčních záměrů rozvoje školy a podnětů vedení školy.
Praktický příklad:
Z veřejně dostupných zápisů z jednání školního parlamentu a školských rad lze uvést příklady společných návrhů pro vedení školy:
- pořízení kopírky pro žáky na chodbu školy
- pořízení nápojového automatu
- zrušení šatních kójí a pořízení plechových skříněk
- kamerový systém v prostorách šaten
- umožnění bezhotovostní platby ve školním bufetu
- změnu sortimentu ve školním bufetu
- zřízení kolovny
- zlepšení sociálního zázemí v šatnách pro tělesnou výchovu
- rozšíření počtu sprch v budově svařovny
- zajištění prostorů pro slavnostní vyřazení žáků
- a mnoho dalších
Školní parlament a zapsané spolky
Co je to spolek?
- V českém právu je od 1. ledna 2014 spolek zvláštní forma právnické osoby, určená pro samosprávné a dobrovolné sdružení osob vedených společným zájmem. Spolek je právně upraven v § 214–302 občanského zákoníku. Při základních a středních školách běžně vznikají spolky (např. spolek rodičů a přátel školy, spolek rodičů, sdružení přátel školy apod.). Zájmový spolek má jasně deklarovaný cíl a stanovy.
Školní parlament a zapsané spolky
Parlament a spolek
- Spolek při spolupráci se školním parlamentem není na rozdíl od školské rady vázán pravomocemi ze školského zákona, je méně formální a na rozdíl od školské rady disponuje obvykle finančními prostředky. Na rozdíl od školské rady pracuje spolek při škole nepřetržitě, čímž se otevírá prostor pro pravidelnou spolupráci.
Praktický příklad:
Z veřejně dostupných zápisů z jednání školního parlamentu a spolků lze uvést příklady společných akcí:
- školní ples
- vítání nových žáků
- slavnostní vyřazení absolventů
- zajištění programu k výročí školy
- Den Země
- čtení pro klienty v domově důchodců
- školní jarmark
- a mnoho dalších
Evaluace a autoevaluace činnosti školního parlamentu
- Výsledky své činnosti ŽP předkládá ve vhodné a adekvátní formě ostatním subjektům, které s ním školní prostředí tvoří. Považují se za ně ostatní žáci (voliči), vedení školy, pedagogický sbor, cizí osoby (školská rada, rodiče, spolky apod.).
Evaluace a autoevaluace činnosti školního parlamentu
- Krátkodobé hodnocení a sebehodnocení je prováděno za pomocí řízených zpětných vazeb jako zážitkové aktivity, ideálně v měsíčních intervalech. Tyto činnosti je vhodné používat i při pravidelných schůzkách zasedání ŽP. Používají se na začátku i na konci (min. 5 – 10 minut), kdy se zpětná vazba hodnotí buď skupinově, nebo i individuálně.
- Názor by měl vyjádřit každý člen skupiny adekvátním a vhodným způsobem. Schopnost vnímat a akceptovat zpětnou vazbu je důležitou činností, kterou se zástupci parlamentu učí přijímat do života.
Evaluace a autoevaluace činnosti školního parlamentu
Doporučení, jak hodnotit fungování ŽP:
- hodnotit vždy po proběhlé aktivitě, tematickém celku, konkrétní akci
- vždy nejdříve chválit, poté citlivě poukázat na to, co se nepovedlo
- kombinovat různé techniky zpětných vazeb – odstranit tak nudu
- vtipné zážitky komentovat s humorem, ale ne vše se dá převést do pozice zábavy, nezlehčovat, neironizovat neúspěchy zvláště u adolescentních skupin
Evaluace a autoevaluace činnosti školního parlamentu
- Hodnocení činnosti a fungování ŽP provádí minimálně dvakrát ročně provést i samotné vedení školy. ŽP připraví prezentaci činnosti a úspěchů, kterých dosáhl v zamýšleném období. Vedení školy na to reaguje pochvalou či připomínkou, jak splnění těchto projektů napomohlo atmosféře školy v širším kontextu. Na základě připomínek vedení školy je dobré upravit např. znovu opakované a chystané akce v příštím roce. Úspěšné projekty nejvíce odrážejí úspěšnost či neúspěšnost ŽP a zároveň zvyšují jeho dobré jméno a reprezentují školu před veřejností.
Praktický příklad:
- Školní parlament hodnotí a „slaví“ své působení na jedné ze škol v den, kdy mají zároveň pedagogové závěrečné ukončení školního roku. Protože se tyto akce tradičně konají ve školní jídelně a vzhledem k akci je i přiměřeně upraven školní rozvrh, je velmi vhodné, že se před učitelskou sešlostí koná oslava školního parlamentu. Vybraní žáci se tedy ten den učí pouze pár hodin a poté mají právo se účastnit závěrečného zasedání.
- Žáci s koordinátorem zhodnotí své roční působení, vedení školy osobně poděkuje za činnost a zařídí pohoštění. Tradicí se stalo i to, že starší žáci připraví pro mladší nějaký zábavný program – scénky, deskové nebo karetní hry, sestříhají vtipné video. Pokud je výsledek podařený, požádá koordinátor školní parlament, aby tímto programem zahájili i oslavu učitelů. Rychle to prolomí ledy a zároveň i ostatní pedagogové ocení smysl a působení žákovského parlamentu na škole. Akce se stala již zavedenou tradicí.
Závěrečné ověření znalostí
Školní parlament by měl fungovat na základě jakého principu?
- a) totality
- b) autokracie
- c) demokracie
- d) demokratura
Které z tvrzení necharakterizuje činnost školního parlamentu?
- a) komunikovat s vedením školy
- b) komunikovat s pedagogickými pracovníky
- c) udílet kázeňské postihy problémovým žákům
- d) předkládat připomínky a náměty ze tříd
Která osoba může vykonávat funkci koordinátora školního parlamentu?
- a) ředitel
- b) učitel
- c) rodič
- d) všichni výše uvedení
Závěrečné ověření znalostí
- Která pomůcka není potřebná pro organizaci voleb do školního parlamentu?
- a) plomba
- b) hlasovací urna
- c) plenta
- d) hlasovací lístky
- Jakou činností je nejlepší nastartovat činnost školního parlamentu?
- a) zorganizovat celoškolní oslavu
- b) vyvěsit jednací řád na nástěnkách školy
- c) nákup potřebného materiálního vybavení
- d) zhodnotit činnost školního parlamentu
- Která z kategorií nepatří do SWOT analýzy?
- a) vnější zdroje
- b) silné stránky
- c) slabé stránky
- d) příležitosti
Závěrečné ověření znalostí
- Jak se jiným slovem nazývá proces sebehodnocení?
- a) anotace
- b) interakce
- c) autoevaluace
- d) asanace
- Rodiče a žáci mají právo zvolit školskou radu v jakém poměrném zastoupení?
- a) polovinu
- b) čtvrtinu
- c) třetinu
- d) pětinu
- Hodnocení činnosti školního parlamentu je vhodné provádět minimálně kolikrát ročně?
- a) 1x
- b) 2x
- c) není potřeba provádět hodnocení
- d) po každé schůzce
Závěrečné ověření znalostí
- Koordinátor musí být zejména dobrý (doplňte) …?
- a) motivátor
- b) psycholog
- c) vůdčí typ
- d) vše výše uvedené
Seznam literatury a použitých zdrojů
- BEZCHLEBOVÁ, Maria. Kurikulární reforma a společenskovědní vzdělávání v rámcovém vzdělávacím programu pro střední odborné vzdělávání. In: Výchova k demokratickému občanství a vzájemné toleranci v multikulturní společnosti: sborník příspěvků z 11. ročníku Letní školy "Výchova k demokratickému občanství a vzájemné toleranci v multikulturní společnosti". 1. vyd. Editor Miroslav Dopita, Antonín Staněk. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, ISBN 80-244-0952-6.
- BRANDER, Patricia, Peter KRAPF a Wiltrud WEIDINGER. Kompas: manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Vyd. 1. Editor Rolf Gollob, Peter Krapf. Překlad Eva Potužníková, Martin Potužník. Praha: Argo, 2006, Edice pedagogické literatury. ISBN 80-720-3827-3.
- BRETT, Peter, Pascale MOMPOINT-GAILLARD a Maria Helena SALEMA. Jak mohou všichni učitelé podpořit výchovu k občanství a lidským právům: rámec pro rozvoj kompetencí. 1. vyd. Editor Rolf Gollob, Peter Krapf. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Masarykova univerzita, 2012, Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-5947-4.
- Centrum občanského vzdělávání FHS UK. Kompetence pro demokratickou kulturu. Praha, 2017.
- ČECHOVÁ, B. H. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009.
- FRONĚK, Jan, Eliška BUCVANOVÁ a Karel KARAFIÁT. Žákovský parlament na prvním stupni: pomocník pro koordinátora parlamentu. V Praze: Gemini, 2013. ISBN 978-80-905293-9-7.
- GEMINI O. S. Politeia: Výchova demokratického občana. Praha: Gemini o. s., 2008.
- GOLLOB, R., KRAPF, P., WEIDINGER, W. Vzděláváním k demokracii. Podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům. Brno: MU, 2012.
- GOLLOB, Rolf a Peter KRAPF. Výuka demokracie: sbírka modelových situací pro výchovu k demokratickému občanství a lidským právům. 1. vyd. Editor Rolf Gollob, Peter Krapf. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Masarykova univerzita, 2012, Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-6089-0.
- GOLLOB, Rolf a Peter KRAPF. Život v demokracii: učební plány VDO/VLP pro druhý stupeň základních škol. 1. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Masarykova univerzita, 2012, Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-6088-3.
- HAZLBAUER, Tomáš, Kamila PETROVSKÁ a Filip HOTOVÝ. Žákovský parlament III. V Praze: Gemini, 2012. ISBN 978-80-905293-3-5.
- HAZLBAUER, Tomáš, Kamila PETROVSKÁ a Filip HOTOVÝ. Žákovský parlament II. V Praze: Gemini, 2012. ISBN 978-80-905293-2-8.
- HAZLBAUER, Tomáš, Kamila PETROVSKÁ a Filip HOTOVÝ. Žákovský parlament I. V Praze: Gemini, 2012. ISBN 978-80-905293-1-1.
- Charta Rady Evropy o výchově k demokratickému občanství a lidským právům: přijatá v rámci doporučení CM/Rec(2010)7 Výboru ministrů. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5827-9.
- JANOŠKOVÁ, Dagmar, Anna ČEČILOVÁ a Monika ONDRÁČKOVÁ. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 2. upravené vyd. Plzeň: Fraus, 2009, ISBN 978-807-2388-868.
Seznam literatury a použitých zdrojů
- JANOŠKOVÁ, Dagmar, Anna ČEČILOVÁ a Monika ONDRÁČKOVÁ. Občanská výchova 7: Rodinná výchova 7 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, 128 s. ISBN 80-723-8325-6.
- JANOŠKOVÁ, Dagmar, Anna ČEČILOVÁ a Monika ONDRÁČKOVÁ. Občanská výchova 8: Rodinná výchova 8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 2., aktualiz. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 144 s. ISBN 978-807-2383-177.
- JANOŠKOVÁ, Dagmar, Anna ČEČILOVÁ a Monika ONDRÁČKOVÁ. Občanská výchova 9: Rodinná výchova 9 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 2. aktual. vyd. Plzeň: Fraus, 2013, 152 s. ISBN 978-807-2389-995.
- LUNEROVÁ, Jitka, Radim ŠTĚRBA a Monika SVOBODOVÁ. Výchova k občanství: doporučujeme pro 7. ročník základní školy a sekundy víceletého gymnázia. 3. vyd. Brno: Nová škola, 2013, 79 s. Duhová řada. ISBN 978-807-2895-168.
- LUNEROVÁ, Jitka, Radim ŠTĚRBA a Monika SVOBODOVÁ. Výchova k občanství: [učebnice pro 8. ročník]. 2. vyd. Ilustrace Martin Bašar. Brno: Nová škola, 2012, Duhová řada. ISBN 978-807-2894-277.
- MATĚJKA, O., HOTOVÝ, F. Výchova k občanství. Doplňující koncepce k současnému kurikulu. Brno: MU, 2012.
- MATĚJKA, Ondřej, Filip HOTOVÝ a Maria Helena SALEMA. Politika do školy patří: metodický materiál pro učitele. 1. vyd. Editor Rolf Gollob, Peter Krapf. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Masarykova univerzita, 2012, Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-5927-6.
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001, ISBN 80-211-0372-8.
- O'SHEA, Karen. Slovník pojmů k výchově k demokratickému občanství: výchova k demokratickému občanství 2001-2004:rozvoj vzájemného porozumění. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5818-7.
- PASTOROVÁ, M. a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VÚP, 2011
- PIŤHA, Petr. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Aved, 1992.
- PROTIVÍNSKÝ, Tomáš a Monika DOKULILOVÁ. Občanské vzdělávání v kontextu českého školství: analytická sonda. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5833-0.
- SUCHOMEL, Jan. Žákovský parlament jako nástroj výchovy k demokracii. Brno, 2017, 62 s. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy. Vedoucí bakalářské práce doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc.
- ZAHUMENSKÁ, Vendula. Význam účasti veřejnosti při ochraně životního prostředí: [metodika pro učitele středních škol]. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6948-0.
Internetové zdroje
- Aplikace etických kodexů ve státní správě v České republice Transparency International – ČR. Autorka: Marta Pellar, 2007. Dostupné z WWW: www.transparency.cz/aplikace-etickych-kodexu-statni-sprave-ceske-republice
- Demokracie [online]. [cit. 2014-12-12]. Dostupné z: http://www.demokraciestavi.cz/
- http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace
- HUČÍNOVÁ, L., JEŘÁBEK, J. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. [online] Praha: VÚP, 2007. [cit. 2014-05-06]. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/kkzv.pdf
- KOVAŘÍKOVÁ, Ludmila. Metodický portál RVP: Inspirace a zkušenosti učitelům. [online]. [cit. 2014-12-14]. Dostupné z: http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogický_lexikon/V/Volné_psan%C3%AD?highlight=volné+psan%C3%AD
- Kritické hodnocení demokracie [online]. [cit. 2014-12-12]. Dostupné z: http://www.demokraciestavi.cz/kritika.php
- NEUŽILOVÁ, Vladimíra. Metodický portál: Inspirace a zkušenosti učitelům. Metodický portál [online]. 2011 [cit. 2014-12-14]. Dostupné z: http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/A/Aktivizuj%C3%ADc99%C3%AD_v%C3%BDukov%C3%A9_metody/I.N.S.E.R.T?highlight=I.+N.+S.+E.+R.+T
- RADA EVROPY. Deklarace a program výchovy k demokratickému občanství založenému na právech a odpovědnosti občanů. [online]. Strasburg: 1999. [cit. 2014-09-06]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/rada-evropy, str. 5
- Školní vzdělávací program. ZŠ Jana Husa Písek [online]. 2013 [cit. 2014-11-04]. Dostupné z: http://www.zsjanahusa.cz/s%C3%BAvod.htm
- Školní vzdělávací program. ZŠ J. K. Tyla [online]. 2013 [cit. 2014-11-04]. Dostupné z: http://www.zstylova.cz/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=8:svp-start&Itemid=11
- Školní vzdělávací program. ZŠ Volyně [online]. 2013 [cit. 2014-11-04]. Dostupné z: http://www.zsvolyne.cz/skolni-vzdelavaci-program/ds-53/p1=1014
- Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013. MŠMT [online]. 2013-2014 [cit. 2014-05-06]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladnivzdelavani?highlightWords=R%C3%A1mcov%C3%BD+vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD+program
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Cíle kurikulární reformy a podmínky jejich dosažení.[online]. Praha: JČMF, 2006. [cit. 2014-05-06]. Dostupné z: http://class.pedf.cuni.cz/NewSUMA/Default.aspx?PorZobr=20&PolozkaID=-1&ClanekID=188
Gratulujeme, úspěšně jste absolvovali tuto e-learningovou kapitolu.